středa 29. ledna 2014

Výroba sýru

Domácí sýr

Jednou si tak sedíme u kafíčka a manžel se ptá: "Je těžké vyrobit sýr?"
A tak to asi začalo. Začala jsem se pídit po tom, jak se vlastně sýr doma vyrábí, protože máme kozí mléko, chtěla jsem vyrábět kozí sýr, ale starší dceři to nešmakuje, tak vyrábíme i ten kravský.
A jak na to? Musím podotknout, že jsem ve fázi neustálého zkoušení a vylepšování.


O mléku jsem si toho přečetla dost a protože ho dávám malému dítěti, nejdříve ho pasterizuji. Využívám pomalou pasterizaci, kdy mléko zahřívám na 60°C po dobu 30 minut a následně postavím do studené vody na schlazení.

Vychlazené mléko zahřeji na 32°C a poté zasýřím.
Sýřidlo mám dovezené od bači ze Slovenska a dávám asi 1/4 štamprlky na hrnec mléka.
Zamíchám a nechám v klidu asi hodinu. 

Tady máme hotovou sýřeninu

Sýřeninu nakrájím nožem na kousky asi 3x3cm a nechám 10 minut v klidu.

Po deseti minutách nakrájím na menší kousky i šikmo a zase nechám stát. 

Sýřenina nám klesá ke dnu a vystupuje syrovátka.

Poté scedíme přes plátno a necháme vykapat. Já v této fázi solím. 
Pokud chceme nechat měkký sýr na přímou konzumaci, necháme vykapat do druhého dne a můžeme konzumovat. Lze přimíchat bylinky, pepř, papriku či jiné koření.

Já pokračuji ve výrobě sýra tvrdšího. Sýřeninu vložím do forem a postupně zatěžuji. Nejdříve 1kg - používám kyblík naplněný medem :-) a později 5kg závaží. Sýr nechávám odkapávat na mřížce, obracím jej ve formě (nejdříve asi co hodinu a poté čas prodlužuji) a zároveň se lisuje do pevné konzistence.

Tady je jedna fotka toho jak dělám tvrdší obrázkový sýr ve formě na máslo.

Po úplném vykapání které trvá asi 1 den jsou sýry hotové. U nás se do nich většinou hned pustíme a naše malá už obchází formy ve fázi lisování a "pochtívá" sýr. Takhle vyrobené sýry ukládám na mřížku do lednice a obracím. Sýr pomaloučku zraje. Ti kdo vydrží mohou nechat vyzrát týden, dva i déle. U nás zatím více jak 14 dní nevydržel.
Přeji opravdu dobrou chuť.

Žádné komentáře:

Okomentovat